Εντός του 2025 θα αρχίσουν οι παραδόσεις των συρμών της γραμμής 1 του Μετρό που ανακατασκευάζονται, ενώ θα γίνουν και προσλήψεις 54 οδηγών για να βελτιωθεί η λειτουργία του δικτύου του παλιού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και να μπορεί να γίνει και παράταση της λειτουργίας Παρασκευή και Σάββατο, όπως έγινε ήδη με επιτυχία στις γραμμές 2 και 3 και εξυπηρετούνται οι νέοι άνθρωποι και όσοι έχουν διευρυμένο ωράριο εργασίας δηλώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ Χάρης Δαμάσκος. Σε ότι αφορά τα έσοδα της εταιρείας ο κ. Δαμάσκος υπογραμμίζει ότι ο Οκτώβριος ήταν πράγματι ο μήνας που έκλεισε για τη ΣΤΑΣΥ με ρεκόρ 6ετίας στις εισπράξεις από πωλήσεις κομίστρου, αλλά και αυξημένους ελέγχους, επιβεβαιώνοντας τη σταθερά ανοδική εταιρική πορεία και στους δυο αυτούς τομείς. Αναφέρει ακόμη ότι εντατικοποιείται η προσπάθεια της ΣΤΑΣΥ και στον τομέα της εισιτηριοδιαφυγής, και τον Οκτώβριο έγιναν 526.000 έλεγχοι τον ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό ελέγχων το 10μηνο του 2024 στο +48% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα το 2023.
ΕΡ: Κύριε Δαμάσκο παρατείνατε κάθε Παρασκευή και Σάββατο τη λειτουργία των γραμμών 2 και 3 του Μετρό. Πόσο θετικό αντίκτυπο είχε αυτό το μέτρο; Υπάρχουν κάποια στοιχεία;
Παρόλο που το συγκεκριμένο μέτρο έχει εφαρμογή μόνο 2 εβδομάδες, η ανταπόκριση του κοινού είναι πολύ ενθαρρυντική και αποδεικνύει ότι είναι ένα μέτρο που ανταποκρίνεται σε μια μεγάλη ανάγκη του επιβατικού κοινού. Το μέτρο ενισχύει την ασφάλεια, διευκολύνει κατα κύριο λόγο τους νέους ανθρώπους, οι οποίοι μετα την διασκέδαση θέλουν να γυρίσουν με ένα μέσο μεταφοράς για οικονομικούς αλλά και για λόγους ασφάλειας, αλλά παράλληλα και εργαζόμενους που έχουν διευρυμένα ωράρια εργασίας. Το αμέσως επόμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι θα δώσουμε στη δημοσιότητα και αναλυτικά στοιχεία σε σχέση με την επιβατική κίνηση αυτών των ωρών.
ΕΡ: Γιατί δεν ίσχυσε η παράταση ωραρίου και στην γραμμή 1 του πρώην ΗΣΑΠ;
Η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας της Γραμμής 1 είναι ένα θέμα που εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, άμεσα συνδεδεμένο με τη διαθεσιμότητα συρμών και οδηγών, αλλά και με τη φύλαξή της. Για τους μεν συρμούς, ο αριθμός των διαθέσιμων που κυκλοφορούν αυτή την περίοδο στη Γραμμή, είναι συγκεκριμένος και μπορεί να εξυπηρετήσει την εκτέλεση μεταφορικού έργου ως τις 00:30 καθημερινά. Τα δεδομένα ωστόσο, εντός του 2025 θα αλλάξουν, καθώς θα ξεκινήσει η τμηματική παράδοση επιπλέον συρμών που ανακατασκευάζονται, εξέλιξη που θα δώσει τη δυνατότητα στη ΣΤΑΣΥ διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας κάθε Παρασκευή και Σάββατο. Για τους δε οδηγούς, είναι σε εξέλιξη η προκήρυξη για την πρόσληψη 54 οδηγών, ενώ προγραμματίζεται και περαιτέρω ενίσχυση του αριθμού τους με νέες προσλήψεις το 2025.
Αναφορικά με τη φύλαξη της Γραμμής 1, τα δεδομένα διαφοροποιούνται συγκριτικά με τις δύο άλλες Γραμμές Μετρό. Πρόκειται για μια υπέργεια στο μεγαλύτερο τμήμα της Γραμμή, η οποία μάλιστα σε συγκεκριμένα σημεία της έχει αυξημένες ανάγκες φύλαξης, ειδικά τις βραδινές ώρες. Για τους λόγους αυτούς, απαιτείται διεύρυνση της υπάρχουσας συνεργασίας με την ΕΛ.ΑΣ. που θα διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία της Γραμμής τις μεταμεσονύχτιες ώρες.
ΕΡ: Υπήρξαν δηλώσεις εργαζομένων του Μετρό ότι δεν επαρκεί το προσωπικό για την παράταση λειτουργίας; Έχουν δίκιο;
Θα ήθελα να θυμίσω ότι αυτή η παράταση λειτουργίας δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπήρχε και στο παρελθόν, σε εποχές που το δυναμικό της εταιρείας ήταν μικρότερο. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η εταιρεία έχει προχωρήσει σε προσλήψεις περίπου 300 ατόμων, μεταξύ των οποίων οδηγούς, τεχνίτες αλλά και προσωπικό σταθμών και υπολείπονται άλλες 150 θέσεις απο προκηρύξεις που είναι σε εξέλιξη. Οι εργαζόμενοι μας δίνουν καθημερινά τον αγώνα της μεταφοράς σχεδόν 1 εκατ. επιβατών με πολύ μεγάλη επιτυχία και να είστε βέβαιοι ότι η ΣΤΑΣΥ για την παράταση αυτη του ωραρίου έχει σταθμίσει όλα τα δεδομένα και έχει γίνει και σε συνεργασία με τους εργαζομένους.
ΕΡ: Τι ισχύει στο δίκτυο του Τράμ; Έχουμε και σε αυτό παράταση;
Στο τραμ δεν χρειάζεται να έχουμε παράταση γιατι η λειτουργία του προβλέπει διευρυμένη κυκλοφορία. Στις 2 Γραμμές του Τραμ είναι σε ισχύ διευρυμένα ωράρια λειτουργίας την Παρασκευή και το Σάββατο. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω, πως τα τελευταία οχήματα Τραμ αναχωρούν από το Σύνταγμα στη 01:40 και από την Αγία Τριάδα Πειραιά στη 01:53.
ΕΡ: Ανακοινώσατε μέσα στην εβδομάδα πολύ θετικά στοιχεία για τα έσοδα της εταιρείας τον Οκτώβριο αλλά και μπαράζ ελέγχων για την εισιτηριοδιαφυγή. Ποια είναι αυτά;
Ο Οκτώβριος ήταν πράγματι ο μήνας που έκλεισε για τη ΣΤΑΣΥ με ρεκόρ 6ετίας στις εισπράξεις από πωλήσεις κομίστρου, αλλά και αυξημένους ελέγχους, επιβεβαιώνοντας τη σταθερά ανοδική εταιρική πορεία και στους δύο αυτούς τομείς. Οι εισπράξεις από τις πωλήσεις προϊόντων κομίστρου εκτινάχτηκαν στα 15,6 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 10,2% συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2023. Η συνολική άνοδος, δε, των εσόδων το 10μηνο του 2024 διαμορφώθηκε στο 12,4%.
Την ίδια ώρα, εντατικοποιείται η προσπάθεια της ΣΤΑΣΥ και στον τομέα της εισιτηριοδιαφυγής, γεγονός που αποτυπώνεται στον αριθμό των ελέγχων που διενεργήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο. Οι 526.000 έλεγχοι τον Οκτώβριο συνεχίζουν την αυξητική πορεία των προηγούμενων μηνών και ανεβάζουν το συνολικό ποσοστό ελέγχων το 10μηνο του 2024 στο +48% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα το 2023. Ανοδικά κινήθηκαν και τα βεβαιωμένα πρόστιμα το 10μηνο κατά 64%. Τα θετικά στοιχεία στη μάχη της εισιτηριοδιαφυγής που καταγράφονται το 2024 είναι συνέχεια της σημαντικής αύξησης ελέγχων κατά 173% που είχε σημειωθεί το 2023 συγκριτικά με το 2022, οπότε και ξεκίνησε η συντονισμένη προσπάθεια ανασυγκρότησης του ελεγκτικού μηχανισμού από τη ΣΤΑΣΥ. Όπως γίνεται φανερό απο την παράθεση αυτών των στοιχείων, αυτος που κάνει χρήση των μέσων μας οφείλει να έχει πληρώσει το καθορισμένο χαμηλό αντίτιμο που προβλέπεται. Σε αντίθετη περίπτωση με τους χιλιάδες καθημερινούς ελέγχους το πιο πιθανό είναι να αναγκάζεται να πληρώνει βαριά πρόστιμα.
ΕΡ: Πόσες χιλιάδες κόσμου εξυπηρετείται καθημερινά με τις τρεις γραμμές του Μετρό; Και πόσες με το Τραμ;
Υπολογίζουμε, βάσει των στοιχείων που έχουμε από τις επικυρώσεις κομίστρου, πως καθημερινά επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους το Μετρό και το Τραμ 800.000 επιβάτες κατά μέσο όρο. Από αυτούς οι 40.000 μετακινούνται με το Τραμ και οι υπόλοιποι με τις 3 Γραμμές του Μετρό. Και καθημερινά ο αριθμός αυτός αυξάνεται.
ΕΡ: Τι νεότερα έχουμε για τον εκσυγχρονισμό της Γραμμής 1;
Το τροχαίο υλικό είναι παμπάλαιο. Αυτήν την περίοδο είναι σε εξέλιξη ένα σημαντικό έργο, που θα αλλάξει την εικόνα συνολικά της Γραμμής 1 και θα αναβαθμίσει αισθητά το παραγόμενο μεταφορικό έργο. Στην πράξη θα έχουμε στην διάθεση μας 14 νέους συρμούς, οι οποίοι όταν τεθούν σε κυκλοφορία, θα μειώσουν δραματικά τη συχνότητα των βλαβών, θα ομαλοποιήσουν και θα μειώσουν τις χρονοαποστάσεις αλλά και θα αυξήσουν πάρα πολύ το επίπεδο άνεσης και ασφάλειας των επιβατών. Μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να έχει παραδοθεί από τον ανάδοχο το πρότυπο όχημα συρμού και εντός του 2025 να ξεκινήσει η τμηματική παράδοση των ανακαινισμένων συρμών.
ΕΡ: Και στις άλλες δύο γραμμές χρειάζονται ανανέωση οι συρμοί αλλά και αύξησή τους. Τι σχεδιάζετε;
Οι Σταθερές Συγκοινωνίες είναι υπεύθυνες για την κυκλοφορία των συρμών και την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών καθημερινά. Το τροχαίο υλικό ανήκει ιδιοκτησιακά στην Ελληνικό Μετρό και η όποια προμήθεια νέου υλικού θα γίνει σε συννενόηση της Ελληνικό Μετρό με το υπουργείο Μεταφορών. Εμείς έχουμε ως ΣΤΑΣΥ προσδιορίσει τις ανάγκες μας σε νέους συρμούς, κάνοντας σαφές ότι άμεσα πρέπει να προχωρήσουμε σε ανανέωση του στόλου, όπως άλλωστε έχει γίνει και με τον στόλο των συρμών του τραμ. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες, για τις Γραμμές 2 & 3 αναμένεται να ξεκινήσουν από την Ελληνικό Μετρό οι διαδικασίες για την προμήθεια 8 συρμών και επιπλέον 7 διρευματικών για τα δρομολόγια προς αεροδρόμιο.
ΕΡ: Πόσο κορεσμένο θεωρείται το σημερινό δίκτυο σταθερής τροχιάς στην Αττική και τι θα μπορούσε να γίνει για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο κυκλοφοριακό στην πρωτεύουσα;
Είναι βέβαιο ότι όσο επεκτείνονται το δίκτυο σταθερής τροχιάς, όσο περισσότερα είναι τα δρομολόγια, και όσο καλύτερη είναι η εξυπηρέτηση τόσο περισσότερος κόσμος θα επιλέγει ένα μέσο γρήγορο, ασφαλές και αξιόπιστο όπως είναι το μετρό και αυτό συμβάλλει αποφασιστικά στο τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας. Είναι φανερό ότι ειδικά με την θεαματική αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα, το δίκτυο πολλές φορές τις ώρες αιχμής κινείται στα όρια του και κάποιες στιγμές τα ξεπερνάει. Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίρως να εκσυγχρονιστούμε, να προσθέσουμε συρμούς, να μειώσουμε χρονοαποστάσεις για να συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια να αντιμετωπίζουμε όπως σήμερα με επιτυχία το βάρος του συγκοινωνιακού έργου. Το μετρό είναι η καρδιά της Αθήνας, και η καρδιά της Αθήνας χτυπάει δυνατά εξυπηρετώντας ένα μεγάλο όγκο επιβατών. Ευχαριστούμε πολυ τους υπαλλήλους μας που καθημερινά δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να φέρουν σε πέρας αυτο το έργο και βέβαια τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες που μας εμπιστεύονται καθημερινά.